Verplichte aangifte telewerk!
Beste klant,
Ondertussen is reeds algemeen gekend dat telewerk verplicht is voor alle ondernemingen en voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie, de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening. Volgens de regering wordt deze verplichting te weinig nageleefd en heeft zij beslist om de controles te versterken. Enerzijds moet het aantal personen werkzaam bij de onderneming worden aangegeven en anderzijds het aantal personen die een functie uitoefenen waarbij telewerk niet mogelijk is. Wie moet de aangifte doen? De verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn. Voor ondernemingen die meerdere vestigingseenheden hebben, moet de aangifte per vestigingseenheid gebeuren. Wanneer moet de aangifte gebeuren? De aangifte heeft betrekking op de situatie op de eerste werkdag van de maand en wordt uiterlijk ingediend op de zesde kalenderdag van de maand, namelijk:
Hoe moet de aangifte gebeuren? De aangifte moet gebeuren via de applicatie ‘Corona Telewerkaangifte’ op de website van de RSZ. https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/coronavirus/index.htm Stap 1: het aantal vestigingseenheden moeten worden aangeduid, met het bijhorende vestigingseenheidsnummer. Stap 2: vul het aantal personen werkzaam bij de onderneming in. Het totale aantal werknemers die de onderneming in dienst heeft moet worden ingegeven. Dit wordt zeer ruim geïnterpreteerd. Stap 3: vul het aantal personen werkzaam bij de onderneming in met een niet-telewerkbare functie. Ook dit dient per vestigingseenheid te worden bekeken. Met niet-telewerkbare functie wordt bedoeld: Personen die uitzonderlijk aanwezig zijn omdat zij bijvoorbeeld materiaal moeten ophalen, bepaalde documenten moeten uitprinten of een evaluatiegesprek moeten houden, kunnen dit verantwoorden en worden niet opgenomen in het aantal niet-telewerkbare functies. Stap 4: vul de contactgegevens in waarop de overheid jou kan bereiken voor verdere informatie. Stap 5: controleer het overzicht van de aangifte en dien je aangifte in. Na de aangifte wordt een ontvangstbevestiging verstuurd naar het opgegeven e-mailadres en naar de E-Box van de onderneming. Voor de volledigheid geven wij nog graag mee dat deze nieuwe verplichting de reeds bestaande verplichting van het zogenaamde telewerkattest niet vervangt. Indien je hierbij vragen zou hebben of wanneer je problemen zou ondervinden bij het indienen van jouw aangifte, dan kan je uiteraard steeds contact opnemen met je dossierbeheerder. Met vriendelijke groet Jouw Accuria-team |