Elektronische controlekaart eC3.2 – overgangsbepalingen
In onze nieuwsbrief van de maand oktober 2024 hebben wij jou geïnformeerd over de elektronische controlekaart eC3.2 die vanaf 01/01/2025 verplicht wordt voor alle werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld (vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag). Voor alle werknemers uit de bouwsector (PC 124) geldt deze verplichting sowieso, ongeacht of ze tijdelijk werkloos worden gesteld of niet.
Hierbij hadden wij ook meegegeven dat er in een overgangsfase voorzien zou worden vanaf 01/01/2025 t.e.m. 30/06/2025. Ondertussen zijn de details van deze overgangsfase bekend en informeren wij jou hier dan ook graag over. Desalniettemin blijven wij jou aanraden om jouw werknemers best nu al in te lichten over de elektronische controlekaart eC3.2 zodat deze vanaf 01/01/2025 vlot kan worden gebruikt.
Voor de volledigheid geven wij nog even mee dat, zolang er beroep wordt gedaan op één van deze uitzonderingsmaatregelen, het validatieboek wel verplicht blijft (behalve in de bouwsector).
- Tijdelijke uitzondering op vraag van de werkgever
De werkgever kan de elektronische controlekaart weigeren, maar moet dit gemotiveerd aanvragen bij de RVA vóór de eerste werkloosheidsdag in 2025. Je moet de gemotiveerde aanvraag indienen bij het werkloosheidsbureau van de RVA van de maatschappelijke zetel waar jouw onderneming is gevestigd aan de hand van het formulier Afwijking eC3.2-werkgever. Afwijking eC3.2-werkgever | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be).
Deze aanvraag kan per post worden ingediend of via het contactformulier van de RVA.
Als je de aanvraag indient via het contactformulier, moet je het volledig ingevulde en ondertekende formulier Afwijking eC3.2-werkgever toevoegen als bijlage. Contact | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be)
Als werkgever moet je aan jouw werknemers laten weten dat je deze uitzondering hebt aangevraagd. Deze uitzondering kan maar worden toegestaan voor een periode van 3 maanden. Deze periode kan nog verlengd worden met 3 maanden, maar is sowieso beperkt tot 30 juni 2025. Je kan een aanvraag voor een verlenging van de uitzondering op dezelfde wijze als een eerste aanvraag indienen. Dit moet gebeuren vóór de afloop van de vorige toegestane uitzondering of, indien er gedurende een maand geen tijdelijke werkloosheid in de onderneming zou zijn, vóór de eerste effectieve werkloosheidsdag gelegen na afloop van de vorige toegestane uitzondering. Je moet op het formulier Afwijking eC3.2-werkgever vermelden welke inspanningen je al hebt geleverd en welke bijkomende inspanningen je nog zal leveren om de werknemers te begeleiden in het gebruik en het correct invullen van de elektronische controlekaart eC3.2.
Aangezien de werknemers uit de bouwsector (PC 124) de controlekaarten moeten invullen vanaf de eerste dag van de maand en de papieren controlekaarten C3.2A-BOUW worden gedrukt en afgeleverd door Constructiv (het gaat om nominatieve kaarten waarop de gegevens van de werkgever en de werknemer zijn voorgedrukt), is het aangewezen dat de werkgevers uit de bouwsector die gebruik wensen te maken van de overgangsregeling, uiterlijk op 12 december 2024 de aanvraag tot afwijking indienen bij de RVA zodat Constructiv nog tijdig de nodige controlekaarten kan drukken.
- Tijdelijke uitzondering op vraag van de werknemer
De werknemer kan de elektronische controlekaart ook weigeren wanneer hij hiervan nog nooit gebruik heeft gemaakt en verder wil werken met een papieren kaart. De aanvraag van de werknemer moet, in tegenstelling tot die van de werkgever, niet worden gemotiveerd, maar hij moet wel aan enkele formaliteiten voldoen.
Zo moet de werknemer de aanvraag aangetekend of tegen ontvangstbewijs meedelen aan de werkgever aan de hand van het formulier Kennisgeving aan de werkgever – Afwijking eC3.2. https://www.rva.be/formulieren-attesten/kennisgeving-aan-de-werkgever—afwijking-ec3.2.
De werknemer moet de uitzondering ook aanvragen bij het werkloosheidsbureau van de RVA bevoegd voor zijn woonplaats en bij zijn uitbetalingsinstelling uiterlijk de 30ste dag die volgt op de maand waarin de eerste werkloosheidsdag van 2025 gelegen is. Hij doet de aanvraag d.m.v. het formulier Afwijking eC3.2-werknemer. Afwijking eC3.2-werknemer | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be)
De werknemer kan deze aanvraag indienen per post of via het contactformulier. Als de werknemer de aanvraag indient via het contactformulier van de RVA, moet hij het volledig ingevulde en ondertekende formulier Afwijking eC3.2-werknemer samen met het formulier Kennisgeving aan de werkgever – Afwijking eC3.2 of het bewijs van de aangetekende zending, als bijlage toevoegen bij de aanvraag. Contact | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be)
Ook de werknemer kan de uitzondering aanvragen voor een periode van 3 maanden. Deze periode kan nogmaals worden verlengd met 3 maanden maar is sowieso beperkt tot 30 juni 2025. De verlenging kan worden aangevraagd op dezelfde wijze als een eerste aanvraag. Dit moet gebeuren uiterlijk op de 30ste dag van de maand volgend op de maand waarin jouw werknemer na afloop van de periode van de eerste toegestane uitzondering voor het eerst tijdelijk werkloos wordt gesteld.
Voor meer concrete informatie kan je terecht bij jouw dossierbeheerder. Daarnaast kan je via volgende link alle actuele informatie terugvinden over de elektronische controlekaart ec3.2, alsook een filmpje van de RVA waarin eenvoudig wordt uitgelegd hoe de toepassing gebruikt moet worden: eC3.2 Werknemer