Elektronische controlekaart eC3.2: einde overgangsbepalingen
In het verleden hebben wij reeds meermaals gecommuniceerd over de elektronische controlekaart eC3.2 die vanaf 01/01/2025 verplicht werd voor alle werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld (vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag). Voor alle werknemers uit de bouwsector (PC 124) geldt deze verplichting sowieso, ongeacht of ze tijdelijk werkloos worden gesteld of niet.
Er werd wel voorzien in een overgangsfase t.e.m. 30/06/2025. Hierbij konden werkgevers en werknemers een uitzondering aanvragen om tijdelijk toch nog verder papieren controlekaarten te gebruiken. Vanaf 01/07/2025 loopt deze overgangsfase af en zal de elektronische controlekaart eC3.2 dus voor iedereen verplicht zijn.
Werknemers die nog gebruik zouden maken van papieren controlekaarten, worden hier dan ook best op gewezen.
Er blijft nog wel steeds een uitzondering voorzien voor de sector van de sociale werkplaatsen, de beschutte werkplaatsen en de maatwerkbedrijven. Zij blijven de keuze behouden tussen papieren of elektroniche controlekaarten.
Voor meer concrete informatie kan je terecht bij jouw dossierbeheerder. Daarnaast kan je via volgende link alle actuele informatie terugvinden over de elektronische controlekaart eC3.2, alsook een filmpje van de RVA waarin eenvoudig wordt uitgelegd hoe de toepassing gebruikt moet worden eC3.2 Werknemer