Wil je meer info over Sectorale Akkoorden 2023-2024 Meer info

Buitencontractuele aansprakelijkheid werknemer

Vanaf 01/01/2025 wijzigen de regels m.b.t. buitencontractuele aansprakelijkheid. Dit zal ook een (beperkte) invloed hebben op de werkvloer. De gewijzigde regels zorgen er immers voor dat een werknemer in de toekomst steeds rechtstreeks aansprakelijk kan worden gesteld door klanten van zijn werkgever.

Tot op heden kan een klant, in geval van schade, enkel de werkgever aanspreken. Het is voor de klant in principe niet mogelijk om op basis van de buitencontractuele aansprakelijkheid rechtstreeks de werknemer aan te spreken, tenzij er sprake zou zijn van een misdrijf. De werkgever zal deze schade in bepaalde gevallen wel (gedeeltelijk) kunnen verhalen op de werknemer, maar dat is enkel mogelijk in geval van bedrog, zware fout of herhaaldelijk lichte fout (op basis van art. 18 van de Arbeidsovereenkomstenwet).

Vanaf 01/01/2025 zal de klant de keuze hebben tussen volgende opties:

  • De werkgever aanspreken op basis van de contractuele aansprakelijkheid.
  • De werkgever aanspreken op basis van de buitencontractuele aansprakelijkheid.
  • De werknemer aanspreken op basis van de buitencontractuele aansprakelijkheid.

Er zijn wel een aantal beperkingen van aansprakelijkheid waarop de werknemer zich kan beroepen, namelijk:

  • De beperkte aansprakelijkheid van de werknemer op basis van art. 18 van de arbeidsovereenkomstenwet.
  • De verweermiddelen uit het contract tussen de werkgever en de klant.
  • De verweermiddelen uit de arbeidsovereenkomst tussen de werknemer en de werkgever.

De werknemer kan zich niet op deze verweermiddelen beroepen indien er sprake is van aantasting van de fysieke of psychische integriteit of van opzettelijk veroorzaakte schade.

In essentie komt het erop neer dat de klant vanaf 01/01/2025 dus niet meer verplicht is om eerst de werkgever aan te spreken, maar hij kan ook rechtsreeks de werknemer aanspreken. In de praktijk zal een klant echter eerder geneigd blijven om de werkgever aan te spreken aangezien deze verplicht is om alle schade uit alle fouten te vergoeden. De beperkte aansprakelijkheid van een werknemer geldt namelijk niet in de contractuele relatie tussen de werkgever en de klant. Enkel in uitzonderlijke gevallen zal de klant ervoor kiezen om de werknemer rechtstreeks aan te spreken, bijvoorbeeld bij een faillissement van de werkgever.

Om te vermijden dat klanten werknemers rechtstreeks kunnen aanspreken en betrekken bij een eventueel geschil voor de rechtbank, kan je de contracten met jouw klanten aanpassen. Hiervoor neem je best contact op met een advocaat die gespecialiseerd is in contractenrecht.

Voor meer concrete informatie kan je terecht bij jouw dossierbeheerder.